Een vliegreis in het vooruitzicht voor een heerlijke vakantie met de kids? Kan dat wel? Natuurlijk kan dat. Maar wat komt er bij kijken? Waar moet je rekening mee houden? En hoe zorg je ervoor dat het zo comfortabel mogelijk wordt? En wat als het niet vlekkeloos verloopt? Als een vlucht geannuleerd wordt, bijvoorbeeld?
Waar hou je rekening mee?
Kinderen tot twee jaar mogen op de stoel/schoot van de ouders meereizen. Ook zijn er vliegmaatschappijen die het toestaan dat je een buggy of een kinderwagen meeneemt. Maar dit verschilt per maatschappij, dus zal je dit even goed moeten bekijken. Baby’s en kinderen die een eigen stoel hebben, moeten wel in de speciale kindergordel. Ook voor de baby op schoot, is er een gordel! De prijzen liggen uiteraard lager voor kinderen dan voor volwassenen. Hierbij wordt meestal drie leeftijdscategorieën gehanteerd. Tot twee jaar, van twee tot twaalf jaar en ‘volwassenen’.
Last van je oren
Zelf heb je door als je last krijgt van je oren, en kan je bewust kiezen om kauwgum te gaan kauwen. Bedenk dat op die momenten ook je baby of groter kind last van zijn oortjes zal hebben. Geef je baby op dat moment een speentje of iets te drinken. Een ouder kind kan je natuurlijk iets anders lekkers geven om het slikken te stimuleren en daarmee de druk op de oren te verlichten. Hiermee zal je ook begrijpen dat een kind met oorontsteking niet mag vliegen. Heeft je kind een andere, besmettelijke ziekte zoals de mazelen of waterpokken, dan zal je een medische verklaring moeten hebben dat het veilig is dat het kind mee vliegt!
Speciaal voor de kids
Wist je dat er bij veel vliegmaatschappijen ook speelgoedpakketten en kindermaaltijden aangeboden worden? Dit moet je meestal van tevoren reserveren, dus informeer hier naar bij je boeking. En extra drinken is zeker verstandig tijdens de vlucht, in verband met de droge lucht.
Hoe help je je kind door de reistijd heen?
Een kind zal niet van zichzelf begrijpen wat vliegen inhoudt en hoe je je in een vliegtuig ‘gedraagt’ (om zo niet teveel tot last te zijn voor overige passagiers). Bereid je kind dan ook goed voor! Vertel hoe het allemaal in zijn werk gaat, zodat het niet al te spannend wordt en het kind begrijpt wat er allemaal om hem heen gebeurt. Maar door ook alvast dingen te vertellen over de reis en daarmee ook aan andere mensen te denken, kan je een hoop gezeur voorkomen. En dat maakt het voor iedereen, ook voor je kind, gewoon leuker. Een tablet is een heerlijk ding om verveling te voorkomen, maar geef er dan wel een koptelefoon bij zodat niet het hele vliegtuig mee hoeft te luisteren, bijvoorbeeld. Neem geen speelgoed mee met allerlei licht- en geluidseffecten. Reserveer een speelgoedpakket, dan zit je safe. En het is meteen iets nieuws voor je kind, wat extra stimulerend kan zijn om mee te spelen!
Heb je de kans om in de nacht te vliegen? Het kan een voordeel zijn, omdat je kind dan misschien rustig wil gaan slapen!
Op het vliegveld
Meestal, zeker op Schiphol, wordt er rekening gehouden met kinderen. Er zijn zelfs speelplekken na de douane, zoals Nemo op Schiphol! Er is ook een babycare lounge. Dus de tijd die je doorbrengt op Schiphol voordat je reis begint is geen enkel probleem. Probeer zelf niet zenuwachtig te zijn, want dat pikt een kind heel snel op! Hoe het op de terugreis is, dat hangt natuurlijk af van het vliegveld waar vanaf je vertrekt. Zorg voor wat speelgoed in je handbagage, zodat je kind iets te doen heeft tijdens het wachten.
En dan is je vlucht geannuleerd…
Het zal je maar gebeuren. Je denkt lekker op vakantie te gaan of na een heerlijke vakantie weer naar huis te gaan, en dan blijkt opeens dat je vlucht wordt geannuleerd! Daar sta je dan! Weg vakantie of, nog vervelender als je kinderen hebt, daar sta je dan op een ver vliegveld en je kan niet naar huis! Wat doe je dan? Naast ongemak kost het je tijd, veel stress en misschien wel kosten. Later thuiskomen kan zelfs betekenen dat het je inkomen kost! Moet je dat nu zomaar slikken of heb je recht op een vergoeding?
Jouw recht op vergoeding
In veel gevallen heb je kans dat je recht hebt op een vergoeding als compensatie van de vlucht. Nu kan je daar natuurlijk zelf achteraan gaan. Maar weet jij precies wat je kan en mag eisen? Of heb jij zin en tijd om dat helemaal uit te gaan zoeken? Gelukkig zijn er bedrijven die je daar bij kunnen helpen. Airhelp, bijvoorbeeld, kan je helpen om na te gaan of je recht hebt op een vergoeding en zij zullen dit direct voor je gaan regelen. Door hun expertise weten ze exact hoe ze dit moeten regelen en om welke bedragen het gaat. En het fijne is: wordt de claim uiteindelijk toch niet uitgekeerd, dan betaal jij niets! Je loopt dus geen enkel risico. Om je even een beetje inzicht te geven over welke bedragen we het hebben: bij vertragingen van minder dan drie uur heb je geen rechten, maar daarboven dus wel. Zo heb je recht op een vergoeding van €250 als je langer dan 3 uur moet wachten bij vluchten binnen Europa. Bij lange wachttijden (meer dan 4 uur of zelfs nooit aangekomen) kan de prijs bij lange vluchten (meer dan 3500 km) zelfs oplopen tot €600! Het is toch wel de moeite waard om te kijken of je deze vergoeding voor elkaar kunt krijgen! Heb je een alternatieve vlucht geaccepteerd, dan kan de claim overigens gehalveerd worden!
Meer informatie
Op vliegvakantie met een baby, wat zijn de regels?
Handbagage vliegreis: Wat zijn de do & donts?
Vliegen met kinderen. Hoe laat je de reis zo prettig mogelijk verlopen?
Hoe overleef je een vliegreis met kleine kinderen?
Vlucht vertraagd of geannuleerd? Zo kom je de tijd door!
Bronvermelding
Tekst: Wil Cats
Stockfoto: 123rf.com
Deze blog is tot stand gekomen in samenwerkingsverband.