Pubers en brommers

Pubers en brommers

Mijn zoon is 15 jaar, nog een paar maanden en dan zou hij zijn theorie-examen kunnen doen voor het bromfietsrijbewijs, het rijbewijs AM. In de tijd dat ik zijn leeftijd had, bestond dat nog niet. Toen kon je gewoon met zestien jaar op een brommer springen en legaal wegrijden. Sterker, toen bestond er zelfs nog een ‘proefrijbewijs’ voor de motor. Dan mocht je binnen een bepaalde straal zonder rijbewijs (A) op een motor rijden! Dat is al jaren niet meer het geval, maar inmiddels moet je ook voor een brommer rijlessen volgen en een praktijkexamen doen.

Brommer of auto?

Nog los van de vraag of ik het wel zie zitten dat hij gaat rondrijden op een brommer, vraag ik me uit kostenoogpunt af of het wel wijs is om het rijbewijs AM te gaan halen. Als je namelijk een rijbewijs A of B hebt, mag je ook gewoon scooter of bromfiets rijden, zonder hier apart examen voor te hoeven doen.

Het autorijbewijs is sowieso handig om te hebben, daar kun je de rest van je leven plezier van hebben. Waarom dan niet nog even doortrappen op de fiets en dan aan de slag met het autorijbewijs? Je kunt al lessen vanaf 16,5 jaar. Je volgt dan praktijklessen en bestudeert de theorie. Na het behalen van het rijbewijs B kan je eventueel ook scooter of brommer rijden en met een begeleider (tot je 18e) in een auto rijden. Dat scheelt in ieder geval een financiële tussenstap, hij moet alleen wat meer geduld hebben.

Niks mis met de fiets

Gelukkig hoor ik Rocco er (nog) niet over en ik ga er uit mezelf niet over beginnen. Zolang hij er niet naar vraagt, ga ik dit vraagstuk niet aanwakkeren. Niks mis met de fiets, want alleen met een rijbewijs ben je er natuurlijk niet. Je hebt ook een helm nodig, zelfs als bijrijder. En alle brommers moeten een kenteken hebben, zodat de RDW kan controleren over je wel een brommerverzekering hebt afgesloten voor dit voertuig. Het rijbewijs AM is overigens maar tien jaar gelden. Daarna moet je een nieuw pasje aanvragen (opnieuw rijexamen doen is niet nodig).

lijn groen oudersenzo
Pubers en brommers

Meten met twee maten

Gek eigenlijk hoe een mens met twee maten kan meten. Toen ik 16 jaar was, had ik dikke verkering met een jongen van 21 jaar met een grote motor. Om precies te zijn een prachtige rode Kawasaki Z900. Ik zat dus regelmatig achterop en dat vond ik natuurlijk prima. Hooguit soms een beetje lastig als we uit gingen en ik met een strakke kokerrok op het zadel probeerde te komen. En die helm vond ik ook niet zo prettig wanneer die mijn hoog getoupeerde haardos platdrukte.

Maar geen seconde heb ik in die tijd stil gestaan bij mogelijke risico’s. Mijn ouders waarschijnlijk wel. Uiteindelijk is alles altijd goed gegaan. Maar nu Rocco deze leeftijd bijna bereikt, ga ik ineens spoken zien en vind ik hem nog veel te jong voor zo’n racemonster. Hoe bedoel je ‘meten met twee maten.’ En ja, ik voel me best behoorlijk truttig en betuttelend. Nooit gedacht dat ik zo zou worden.

Dit is weer duidelijk een moment van loslaten, steeds een beetje meer tot hij volledig op eigen benen staat. Gelukkig heb ik nog even om na te denken wat in dit geval mij het beste lijkt voor hem. Hoewel ik mij ook realiseer dat ik zijn vragen hierover, ieder moment kan verwachten. Zeker wanneer zijn vriendjes en klasgenoten wel op brommers gaan rondrijden.

Weetjes over de brommer

Voor het zover is, is het wel handig te weten wat de huidige wetgeving vertelt rondom het rijden op de brommer. Alles bij elkaar wordt het een behoorlijke financiële optelsom, daar hoeven liever niet ook nog eens verkeersboetes bij te komen. Ik heb nooit brommer gereden, dus ik had eigenlijk geen idee. Een snelle check op de site van de overheid en ik ben weer helemaal op de hoogte.

Zo is de maximum constructiesnelheid 45 kilometer per uur. Dat kan harder, want brommers kunnen opgevoerd worden, maar dat mag niet. En doe je het toch (en pakken ze je) dan ben je zwaar de klos. Wist je trouwens dat een brommer op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom maar maximaal 30 kilometer per uur mag rijden? Buiten de bebouwde kom is dit overigens 40 kilometer per uur. Op de rijbaan mag je wel 45 rijden. Belangrijk dat zoon of dochter hiervan op de hoogte is. Zal hij ongetwijfeld tijdens zijn theorielessen gaan leren, maar weten en uitvoeren zijn nogal twee verschillende dingen bij een puber.

Met een rijbewijs AM mag je niet alleen brommer rijden, maar ook scooter, speed-pedelecs (snelle elektrische fietsen) en snorfietsen. Als je echter je autorijbewijs B haalt, dan mag je dit ook allemaal. En met een beetje geluk mag je dan ook de auto van pa of ma een keertje lenen…

OMG, daar moet ik nou helemaal nog niet aan denken! Misschien dan toch maar eerst een rijbewijs AM?
Wat zouden jullie doen? Ik lees graag jullie reacties onder deze blog! Zijn jullie kinderen al zover?

liefs Marion

Extra informatie

Je rijbewijs halen, wat komt er bij kijken?
Met een helm veilig op de fiets of brommer
Voorbereiding op het eindexamen, hoe doe je dat?
Puber zijn in deze tijd: hoe lastig is het?
Pubergedrag; een lastige levensfase

Bronvermelding

Tekst: Marion Middendorp
© afbeeldingen: 123rf.com

Deze blog is tot stand gekomen in samenwerkingsverband.

lijn-groen-oudersenzo
BabyBaby

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *