Wie kent het niet? Het algemene probleem van huiswerk maken? Thuis streef ik naar zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid. In principe zijn ze dus vrij om het huiswerk in te delen, mits alles goed gaat. Goede cijfers en geen klachten van school.
De kinderen zijn altijd vrij om met hun huiswerk te komen om vragen te stellen, maar eerlijk gezegd, willen ze dat niet. Ze willen niet dat ik me ermee bemoei. Dat is dus een goede stok achter de deur. “Prima ik bemoei me er niet mee, als jij zorgt dat je goede cijfers haalt en er geen klachten komen.”
Liegen
Nu ja, die klachten zijn er wel al geweest, met ups en downs. De jongste is erg inventief in het ontwijken van huiswerk maken. Liegen dat het al gemaakt is, liegen dat er geen huiswerk is en gewoon niets opschrijven in de agenda. Dan wordt het heel moeilijk om het te controleren. Ze laat een taak zien die af is (van de week ervoor) en dan heb ik weer het nakijken. Echt toezicht erop houden is moeilijk. Ook de oudste heeft zo de trucjes om onder controle uit te komen.
Tegen teveel controle
Die zit op de middelbare school en heeft een huiswerkblad, maar streept dan bijvoorbeeld gewoon door wat nog niet gemaakt is. Daarbij hebben ze op school een kluis en liggen de boeken dan weer net op school als ik ze wil inzien. Oftewel, het goed controleren is ook bijna geen doen en daarbij moeten ze het ook echt zélf gaan doen. Dus ik ben tegen te veel controle. Als ze laten zien dat ze hun vrijheden aankunnen, dan krijgen ze die. Als ze laten zien dat ze die niet aankunnen. Dan gaat de riem weer strakker, ze hebben het dus zelf in de hand. Ze klagen, maar ze hebben niets te klagen, want ik wijs ze gelijk op hun eigen verantwoording. Ik controleer niet zomaar en een trucje werkt ook alleen maar op de korte termijn, moeders is niet zo dom dat ze die niet door krijgt. Ons kat- en muisspel begint dan pas.
Inname van de telefoon
Er volgen onherroepelijk maatregelen als het niet goed gaat en dat werkt gelukkig wel. De telefoon wordt bijvoorbeeld ingenomen. Inleveren bij thuiskomst en pas weer meenemen als je naar school gaat of naar buiten of hem nodig hebt om een goede reden, maar verder blijft die dan bij mij. Dan wordt er weer driftig gewerkt aan het huiswerk, tot het privilege is terugverdiend. Laptopstraf werkt hier ook heel erg goed. Huisarrest is echt uit de tijd, dat kan je goed merken. Zijn er problemen dan lossen we die op en zijn er onvoldoendes dan bemoei ik me extra met dat vak en kijken we er samen naar wat er misgaat.
Vallen en opstaan
Zo gaat het met vallen en opstaan, maar vallen hoort erbij, anders leren ze ook niet hoe ze op moeten staan en ooit moeten ze het toch allemaal echt helemaal zelfstandig gaan doen en hun eigen verantwoordelijkheden kennen, dus daar richt ik mijn pijlen op.
Mama, ik wil geen huiswerk maken.
Dat schreeuw ik rond van alle daken,
Die woordjes zijn zo stom,
Ik ben toch zeker niet zo dom.
Dat ik alles 50 keer moet schrijven,
De juffrouw laat me steeds nablijven,
Omdat ik gewoon géén huiswerk wil maken,
Mama, mogen kinderen al staken?
Dan protesteer ik tegen het beleid,
Ik ben toch echt al een hele flinke meid,
Die heeft voor al dat huiswerk toch geen tijd?
Daarnaast ben ik mijn pen ook weer eens kwijt.
Zit toch eens niet zo te zeuren,
Mijn glimlach opent toch wel alle deuren,
Ik zie echt het nut er niet van in,
Daarnaast heb ik ook gewoon geen zin.
Mama, ik wil geen huiswerk maken.
Ik schreeuw het rond van alle daken,
Die woordjes zijn zo stom,
Ik ben toch zeker niet zo dom?
Ik wil gewoon lekker buiten spelen,
Die woordjes kunnen me enkel maar vervelen,
Ik zie echt het nut er niet van in,
Daarnaast heb ik ook gewoon geen zin.
Extra informatie
Examentips voor pubers: zó gaat je kind het zeker redden!
Zo kun je extra stress vermijden tijdens de examenperiode!
Bronvermelding
Tekst: Martine van der Reijden
© afbeelding: 123rf.com