Het leukste geboortefeest organiseer je zelf!
Wil je graag een geboortefeest geven en het liefst gewoon zelf? Natuurlijk kan dat. Een groot voordeel is uiteraard dat je kindje zo gewoon thuis kan slapen en dat je het zo gek kan maken als je zelf wilt. Voor het grote nadeel (veel zelf moeten doen) kan je vanzelfsprekend ook hulptroepen inroepen. Want er zijn vast wel buurmeisjes of familieleden die het heerlijk vinden om te kunnen helpen!
Groot, groter, grootst? Of toch juist niet?
Een geboortefeest is niets anders dan de geboorte van je kindje vieren. Daar hoef je helemaal niet moeilijk over te doen en dat mag je gewoon zo doen zoals je dat zelf wilt. Maak je er een kraamfeest van, waarbij het kraambezoek dus in 1x komt? Wil je gewoon lekker nog een extra feest vieren, gewoon omdat je het leuk vindt, maar zijn de gasten allang eerder wezen kijken bij de baby? Wil je een groot geboortefeest met alle kinderen van vrienden en familie erbij? Of ga je toch liever voor een gezellige babyborrel, alleen met intimi…? Alles kan, doe waar jullie je goed bij voelen!
Waar moet je aan denken bij de organisatie van een geboortefeest?
Bedenk in ieder geval dat er tijdens het geboortefeest genoeg rust moet zijn om de baby te kunnen voeden. Dat gaat immers gewoon door. Verder zorg je natuurlijk voor een lekkere taart, wat hapjes, drinken en misschien ook nog leuke attenties om mee te geven. Heb je al heel veel gehad? Dan is het ook leuk om een toepasselijk goed doel uit te kiezen en hier een spaarpot voor neer te zetten. Heb je nog wel wensen? Dan is het handig om dit kenbaar te maken. Hiervoor zijn handige apps te vinden of je vertelt het gewoon ouderwets zelf.En zorg dat het duidelijk is dat het feest niet tot het oneindige door zal gaan. Niet alleen jij, maar zeker ook je baby, heeft behoefte aan rust… Zet gewoon een eindtijd op de uitnodiging! Dat zullen ze allemaal snappen (en anders ligt het toch echt aan hen!).
Doe je het thuis of huur je toch een zaaltje?
De voordelen van thuis is natuurlijk de grotere mate van vrijheid. Je zit niet aan hun tijden vast en je kunt echt alles gewoon zo doen als je zelf wilt. Huur je een zaaltje met bediening, dan heb je wel minder regelwerk van tevoren en meer rust tijdens het feest zelf. Uiteraard neemt een zaal huren wel extra kosten met zich mee.
Aankleding
De aankleding van de ruimte doet natuurlijk al een hoop. Je kunt heel traditioneel voor blauw of roze gaan, maar misschien komt dat ondertussen je neus wel uit. Waarom zou je dan niet gewoon voor een ander lief babykleurtje gaan? Mint zie je ook terug bij babyversieringen, bijvoorbeeld. Maak collages van foto’s van je kindje: leuk om op te hangen! En waarom zou je niet zelf creatief slingers maken met bijvoorbeeld foto’s van de baby op de vaantjes? Ballonnen kunnen ook in allerlei kleuren gekocht worden. Heb je meerdere tafels staan? Zet op iedere tafel een pot met heliumballonnen neer! Ziet er heel gezellig uit. Door echt voor 1 babykleurtje te gaan, heb je zo de stemming al helemaal te pakken! Natuurlijk pas je ook de kleding van je kindje aan en het is ook leuk om zelf eveneens iets in die kleur aan te hebben. Al is het maar een kleine corsage, in de vorm van een hartje ofzo. Heel leuk en simpel om zelf van vilt te maken voor alle gasten. Of misschien haak jij of je moeder wel graag?
Wie nodig je uit?
Wie je uitnodigt is helemaal aan jou. Uiteraard hoort de naaste familie hier toch wel bij te zijn, net als je beste vrienden. Maar of je ook je collega’s vraagt of bijvoorbeeld de andere teamleden van je sportclub: dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.
Hapjes
Je kunt kiezen voor een lekkere taart, maar uiteraard kan je ook juist heel bewust kiezen voor beschuit met muisjes. Verder kan je zo gevarieerd zijn als je zelf leuk vindt. Hou je het gewoon bij chips en een plakje worst of wil je juist veel meer? Als extra hapjes kan je natuurlijk van alles doen. Maar je kan ook voor leuke alternatieven kiezen zoals popcorn of suikerspin. Een cateraar inhuren is ook een idee.
Attenties
Als bedankje kan je een leuk aandenken meegeven. Een gehaakt hartje, een klein knuffeltje of kijk gewoon eens bij een bedrijf met relatiegeschenken. Een kleinigheidje met een foto van de baby is immers ook leuk!
Checklist
Verstuur uitnodigingen en zet er niet alleen een begintijd op, maar ook een eindtijd. Met een kleine baby is dat wel zo fijn.
Om zelf je handen vrij te hebben: stel een gastvrouw- of man aan.
Huur een ruimte ruim van tevoren als je het niet thuis wilt doen.
Huur een cateraar als je geen zorg om het eten/drinken wilt hebben.
Bestel een taart of zorg dat je alles in huis hebt om zelf te bakken.
Koop of maak de aankleding: tafellakens, slingers, corsages (evt.), ballonnen.
Zorg voor feestelijke hapjes en drankjes.
Vergeet niet voor speelmogelijkheden te zorgen als er kinderen verwacht worden
Zorg voor leuke attenties (geboortebedankjes) om mee te geven
En dan vooral genieten van het feest!
Extra informatie
Kraamtradities in binnen- en buitenland
Geboortekaartjes thema trends 2021
De trends bij geboortekaartjes. Wat gaan we dit jaar doen?
Geboortebedankjes, een leuke geste voor het kraambezoek
Kraamcadeautjes op een rij!
Geboorteversiering, wat is er te koop?
Kraamcadeaus waar je nieuwe ouders écht blij mee maakt
Geboortekaartjes – Een leuke traditie, maar welke kies je?
Bronvermelding
Tekst: Wil Cats
Stockfoto: 123rf.com