Coronadiploma: Hoeveel is een diploma in Coronatijd nog waard?
Nu we al ruim een jaar in de Corona crisis zitten, is het ook al voor de tweede keer dat kinderen examen moeten doen tijdens de crisis. Na maanden thuis les gehad te hebben en veel zelfstandiger te hebben moeten werken. Aanpassingen aan de manier van les geven, maar ook aan de manier van examineren. Wat betekent dit voor de waarde van het diploma wat ze halen? En wat is precies een “coronadiploma”?
Aanpassingen exameneisen
Waar vorig jaar de centrale examens helemaal niet doorgingen, zijn er dit jaar diverse aanpassingen gemaakt. Hierbij is er rekening gehouden met de maatregelen, waardoor kinderen meer kans lopen om niet mee te kunnen doen met de examens. Een extra tijdvak is daarom ingeroosterd. Maar ook de eisen liggen anders. Zo mag er bijvoorbeeld een vak weggestreept worden na de examens, als de leerling daardoor wel slaagt. Dit is gedaan omdat de kinderen meer online les gehad hebben en dus minder begeleid konden worden. Veel scholieren zijn daardoor achterop geraakt. Fijn, uiteraard, dat deze aanpassingen er zijn. En neem dus vorig jaar, waarbij er helemaal geen examens afgenomen zijn.
De kinderen werden beoordeeld aan de hand van de cijfers die ze op dat moment hadden liggen of konden eventueel nog schoolexamens maken. Het kon op zich niet anders en vanzelfsprekend ook fijn voor hen dat ze zo toch wel hun diploma haalden. Vraag die alleen hierbij wel opkomt: hoeveel zijn de diploma’s die deze jaren behaald zijn nu waard?
Toelatingseisen
Allereerst komt natuurlijk de vraag naar boven of vervolgonderwijs nu de kinderen wel toe zal laten? Want middelbare scholieren zullen toch grotendeels nog verder studeren. Uiteraard is daar over nagedacht. Vervolgonderwijs zal de leerlingen gewoon toe moeten laten, want het diploma is een gewoon volwaardig papiertje. Eenmaal die opleiding afgerond? Dan is er toch eigenlijk geen haan meer die kraait naar jouw middelbare schooldiploma?
Weg met de term Coronadiploma
Eigenlijk zou de maatschappij de term coronadiploma helemaal niet moeten gebruiken. Dat vond onderwijsminister Slob vorig jaar al. Door op deze manier over het diploma te praten maak je het minderwaardig. Vorig jaar werd er wel degelijk gekeken naar het niveau van de kinderen. Er was misschien geen examenstress, waardoor cijfers niet lager uitvallen puur door faalangst, bijvoorbeeld. Wat dus juist niets zegt over de feitelijke kennis van het kind. Maar de scholieren die er minder goed voor stonden en dit nog dachten op te kunnen halen in de laatste maanden: die hadden wel een probleem!
Ook dit jaar hebben de kinderen een probleem. Ze hebben immers al een jaar lang op een vreemde, continue veranderende manier les gehad. Moesten thuisblijven bij iedere simpele verkoudheid, hadden dan weer wel en dan weer geen fysiek les, en liepen misschien al tegen achterstanden van vorig leerjaar aan. Dat zij dus meer kansen krijgen is niet meer dan logisch. En zegt opnieuw helemaal niks over hun feitelijke leerresultaten.
Vanuit het ‘veld’
Als je verder leest op internet kom je praktisch overal tegen dat de Coronadiploma’s (hoewel we ze zo niet zouden moeten noemen, willen we onze kinderen serieus nemen) wel degelijk gewoon hun normale waarde hebben. Vanuit scholen wordt erop gehamerd dat de leerlingen gewoon hun kennis opdoen, ook al is het op andere manieren. En laten we eerlijk zijn: hebben juist deze scholieren niet dubbel en dwars laten zien dat ze het ook op een veel zelfstandiger manier hebben gered! Daar kom je juist ver mee!
Zelfde prestaties
Bij de open universiteit is te lezen dat leerlingen die vorig jaar hun diploma haalden (dus alleen op basis van hun schoolcijfers en zonder centraal examen), net zo goed presteren op de universiteit als andere jaren! Tel daarbij op dat ook op universiteiten alles dit jaar anders gaat, dan neem ik mijn petje daarvoor af! Dus laten we gewoon ophouden met het woord Coronadiploma en de leerlingen in hun welverdiende waarde laten! Eigenlijk moeten we er misschien juist wel extra waarde aan hechten want het zijn wel de leerlingen, zeker die van dit jaar, die achterstanden moesten wegwerken, heel veel online les hadden en dus zelfstandig moesten werken en alle sociale bezigheden van school moesten missen. En toch hebben ze gewoon hun diploma gehaald! Petje af, toch?!
Meer informatie
CITO: De impact op onze schoolkinderen door Corona
Hoera geslaagd! Maar hoe nu verder?
Rare tijden voor examenleerlingen, hoe kan je ze helpen?
Studeren: Mijn puber weigert te leren!
Help je puber met plannen. Maar hoe dan?
Voorbereiding op het examen, hoe doe je dat?
Verplichte sneltesten voor scholieren. Dit zijn je rechten.
Bronvermelding
Tekst: Wil Cats
Stockfoto: 123rf.com