CITO: De impact op onze schoolkinderen door Corona
De corona crisis heeft veel slachtoffers gemaakt. Allereerst natuurlijk de mensen die echt aan de ziekte zelf zijn overleden of ernstig ziek zijn geworden. Maar door alle, nodige, maatregelen zijn er meer mensen de dupe van. Waaronder ook de kinderen. Door alle maatregelen die op de basisscholen gehanteerd moeten worden, lopen kinderen wel degelijk een achterstand op!
Eindtoets groep 8 valt lager uit
Eigenlijk was het natuurlijk te verwachten, maar bij de Centrale Eindtoets die de groep achters dit jaar hebben gemaakt, was de score beduidend lager dan voorgaande jaren. Het is weliswaar een ‘kleine, maar aantoonbare leervertraging’ (zoals het College voor Toetsen en Examens het wegzetten) maar dat er een connectie is met Corona, dat mag dus duidelijk zijn. Nu heeft het op zich niet direct invloed op de adviezen aan de kinderen. Met deze leervertraging is rekening gehouden en kinderen krijgen dan ook een hoger advies dan normaal. Zo kan een kind met een score van 544 nu naar het VWO, in plaats van dat het het advies Havo/VWO krijgt. (Bron: omroepwest.nl)
Angst voor lager niveau
Onder ouders leeft er de angst dat kinderen nu een lager schooladvies krijgen. Op zich hoeft dat probleem zich dus niet voor te doen, omdat de punten die nodig zijn voor een bepaald niveau verlaagd zijn. Uiteraard wordt het anders als het kind werkelijk achter gaat lopen door de maatregelen. Gelukkig zijn de basisscholen al langer weer open en zullen leerkrachten de kinderen weer beter kunnen begeleiden dan dat ze kunnen bij online les. Maar dat het voor de kinderen geen fijne situatie was en dat dit bij sommige kinderen nog lang kan doorwerken, dat mag duidelijk zijn.
Zonder test ander niveau
Vorig jaar werd er geklaagd door ouders dat hun kinderen door het schrappen van de test op een lager niveau zijn uitgekomen. Dat scholen hun advies bijstellen na een hogere eindtoets-uitslag is op zich wel zo. Alleen is een eindtoets niet heilig. De leerkrachten bepalen aan de hand van de prestaties van de leerling over meerdere jaren, wat geschikt is voor dit kind. Volgens het CPB wordt het advies echter van zo’n 8 % toch nog aangepast na de uitslag van de eindtoets. Dit moment is er vorig jaar dus niet geweest.
Cito onderzoekt
Cito doet onderzoek naar de gevolgen van de veranderde lesmanieren en andere maatregelen binnen het onderwijs. Niet alleen voor de basisschool, maar ook voor het voortgezet onderwijs. Zo werd er dit jaar gekeken hoe de brugklassers het nu doen. Zij zijn immers op de middelbare school begonnen na het eerste vreemde Coronajaar. Daarnaast wordt er onderzoek gedaan naar de kernvaardigheden van de leerlingen op het voortgezet onderwijs. Maar ook naar de leerresultaten van het basisonderwijs. Hiermee wordt goed in kaart gebracht waar de leerlingen door deze crisis mee te kampen hebben en wat dus de verdere gevolgen kunnen zijn.
Gevolgen voor basisschoolleerlingen
Bovenstaande gaat allemaal over de leerprestaties van de kinderen. Maar er is natuurlijk meer aan de hand door de maatregelen. Alleen horen we vaak over de negatieve gevolgen, terwijl er wel degelijk ook positieve kanten aan zaten! Negatieve zaken zijn o.a.:
- Minder les op school: leerachterstanden
- Minder zien van vriendjes
- Angst om ziek te worden
- Angst dat opa of oma ziek wordt
- Stress in huis als vader en/of moeder thuis moet werken
- Meer kans op onenigheid in huis doordat we meer op elkaars lip zitten
Maar de crisis heeft ook andere gevolgen. Zo zijn de drukke agenda’s van de ouders opeens een stuk leger, waardoor ze meer tijd doorbrengen met het gezin. Kinderen en ouders kunnen ruzie krijgen doordat de ouders les moeten geven, maar het kan ook hele andere activiteiten met elkaar teweegbrengen, die juist als een verrijking aanvoelen.
Veerkracht kinderen
Gelukkig blijken de meeste jonge kinderen over een veerkracht te beschikken die deze situatie prima kunnen hanteren en er misschien wel beter mee om weten te gaan dan wij. Uiteraard scheelt het heel veel hoe jij als ouder erin staat, want jij bent de grote spiegel die de kinderen gebruiken. Probeer naar je kinderen toe dan ook positief te blijven. Benoem juist de leuke dingen en benadruk absoluut niet alles wat er nu moeilijk is. Of eerlijker gezegd: wat jij zelf moeilijk vindt, of denkt dat zij moeilijk vinden. Zo praat je ze juist problemen aan! Sta uiteraard wel open voor hun eigen verhalen en ondersteun ze daarin. Heb jij zelf iemand nodig om hierover te praten? Misschien kan het Centrum voor Jeugd en Gezin je dan wel helpen!
Meer informatie
Is beloning voor een goed rapport wenselijk?
Coronadiploma: Hoeveel is een diploma in Coronatijd nog waard?
Rare tijden voor examenleerlingen, hoe kan je ze helpen?
Hoe houd je de kids/pubers happy met al die maatregelen?
Thuisschool, vijf tips om het leuker te maken
Bronvermelding
Tekst: Wil Cats
Stockfoto: 123rf.com