Zo eenvoudig begin je een eigen blog!
Wil je thuiswerk en de verzorging van je kind(eren) met elkaar combineren? Misschien is een eigen blog dan wel iets voor jou. Steeds meer bedrijven maken gebruik van ‘influencers’ om hun producten te promoten. Als jij een populair blog hebt, kun je geld verdienen met advertenties. Het plaatsen van een advertorial, sponsored artikel of branded content, kan zo een paar honderd euro opleveren. Gaat het dan zo makkelijk? Ja en nee. Je moet natuurlijk wel iets te bieden hebben. Want niemand wil betalen voor een roepende in de woestijn.
Even een stukje geschiedenis
Bedrijven kiezen steeds vaker om hun reclamebudgetten te besteden op internet in plaats van TV. Op zich niet verwonderlijk want de kijkcijfers lopen steeds verder terug. Vooral de jonge generatie is meer online te vinden dan achter de ouderwetse beeldbuis. Echter ook online is er een verschuiving zichtbaar. Voorheen werd grotendeels gebruik gemaakt van bannering. Je kent ze wel de: header, skyscraper, banner of rectangle. Ze zijn er in alle soorten en maten. Doorgaans erg irritant en nogal dominant aanwezig. Het is daarom niet zo gek dat er steeds meer ADblockers komen. Programma’s waarmee je advertenties weert op de sites die je bezoekt.
Contentmarketing
Bedrijven zoeken daarom naar alternatieven, want ze willen hoe dan ook hun producten onder jouw aandacht krijgen. Dit lijken ze nu te vinden in ‘contentmarketing’. Contentmarketing is het genereren van content (tekst, beeld, inhoud) om een bepaald product of dienst te promoten. Deze manier van advertising is lastig te blocken omdat het doorgaans op ‘normale’ content lijkt en afgezien van het commerciële tintje, is het dat natuurlijk ook. Bij deze manier van adverteren wordt veel gebruik gemaakt van Influencers. Een influencer is iemand die invloed kan hebben op het koopgedrag van een ander. Zoals een blogger of youtuber.
Wat heb je te bieden?
Je moet dus wel iets te bieden hebben en een (grote) groep mensen aan je weten te binden. Want zonder bereik kun je nog zoveel roepen, maar is er niemand die je hoort. En daar gaan bedrijven natuurlijk niet voor betalen.
Het is dus belangrijk dat je een goed lopend blog hebt waarmee je een bepaalde groep mensen aan je weet te binden. Een ‘niche’ is ook prima. Een niche is een specifiek deel van een markt waarop producten en diensten zich richten.
Maar hoe doe je dat nou? Hoe maak je nou zo’n goedlopend blog? Ik geef je 5 tips!
1) Wees uniek!
Het heeft niet zoveel zin om een ander te gaan kopiëren, nog afgezien dat je nooit teksten en afbeeldingen van een ander mag gebruiken (denk aan auteursrecht), kun je veel beter iets unieks verzinnen. Iets wat er nog niet is. Verzin een onderwerp dat bij je past, wat je raakt, wat je leuk vindt, waar je passie ligt. Het is namelijk veel makkelijker schrijven over iets dat je echt raakt, dan wanneer je bij wijze van spreken moet schrijven over een boom in het bos. Geld moet niet je drijfveer zijn, maar passie en overtuiging.
Probeer altijd uniek te zijn. Dit doe je vooral door heel dicht bij jezelf te blijven. Jij bent uniek. Net als iedereen. Probeer dus niet de kloon te worden van die ene blogger die jij zo gaaf vindt, maar vind jezelf! Hoe puurder en echter jij bent, hoe meer je een eigen bereik kunt gaan opbouwen.
2) Zorg voor een goed bereik
Als je weet waarover je wilt gaan schrijven, zorg dan dat de basis van je blog goed is. Verdiep je bijvoorbeeld in de SEO-richtlijnen. SEO staat voor ‘Search Engine Optimalisation’ en geloof me, SEO moet je allergrootste vriend gaan worden. Om een groot bereik te krijgen heb je de zoekmachines nodig. En om ervoor te zorgen dat deze je blog weten te vinden, moet je SEO op orde zijn. Belangrijke onderdelen voor een goede SEO zijn:
Tips voor een goede SEO
- Zorg voor uniek content
- Maak gebruik van meta-tags (title, description)
- Geef afbeeldingen ‘alt-tags’ mee
- Probeer niet vals te spelen (een zoekmachine kan je hiervoor straffen)
- Zorg voor heel veel backlinks (links naar jouw sites)
Bind de bezoeker
Bind de bezoeker aan je. Dit kan op allerlei manieren. Natuurlijk op de eerste plaats met interessante content, jouw persoonlijkheid, maar je kunt je bezoekers ook verleiden met bijvoorbeeld winacties waarbij leuke prijzen te winnen zijn. Vaak kun je deze acties laten sponsoren door bedrijven. Zij leveren producten in ruil voor (gratis) publiciteit. En je bezoekers vinden het hartstikke leuk om iets te winnen.
Creëer media-aandacht
Als jij uniek bent, ben je misschien wel zo uniek dat je free publicity kunt genereren! Gratis publiciteit naar je site! Hoe cool. Als jij de media aandacht van andere partijen kunt vangen, kun je nieuwe bezoekers naar je toe trekken.
3) Maak gebruik van Social Media
Je zou hartstikke gek zijn, als je géén gebruik maakt van social media! Het is gratis en je gaat daar je doelgroep vinden. Zoek uit waar jou doelgroep zich bevindt. Je hoeft namelijk niet alle vormen van social media op te starten, maar investeer in de kanalen waar jouw doelgroep te vinden is. Denk bijvoorbeeld aan: Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat, Pinterest, Youtube, et cetera. Het is een gratis platform waar jij je kunt profileren maar beperk je tot de platforms waar jouw doelgroep zich bevindt. Als je je bijvoorbeeld wilt richten op 25-50, dan is Snapchat niet het aangewezen platform.
4) Zoek een goed advertentiebureau
En heb je dan een goed bereik opgebouwd of een mooie niche aan je weten te binden? Zoek dan een goed advertentiebureau. Er zijn advertentiebureaus die zich specialiseren in bannering en er zijn bureaus die zich juist richten op de branded content. Het is aan jou om te kiezen wat bij jouw blog het beste past. Misschien allebei, misschien één van de twee.
Linkpizza
Linkpizza is een bureau wat zich richt op branded en native content. Je kunt je gratis inschrijven en vanaf dat moment wordt het pas echt leuk! Ik heb de site nog niet zo lang geleden ontdekt, maar ik zou willen dat ik deze site jaren geleden al had ontdekt,maar waarschijnlijk bestond die toch nog niet! Op deze site komen adverteerders en influencers bij elkaar. De influencers kunnen pitchen op een opdracht en de adverteerder kan op zoek naar een platform wat goed aansluit bij hun product of dienst. Een perfecte formule die helemaal past bij het marketingdenken van nu.
Je kunt daar een eigen mediakit samen stellen. Via deze mediakit kunnen bedrijven jou benaderen, maar je kunt ook een pitch uitbrengen op geplaatste opdrachten. Super handig dus! Door Linkpizza wordt vraag en aanbod bij elkaar gebracht en ik kan vertellen dat dit echt goed werkt!
Geen tijd verliezen
Je hoeft nu geen tijd te verliezen aan salesactiviteiten of koude acquisitie. Jij kunt volledig je focus houden op wat je écht leuk vindt en waar je passie ligt. Namelijk: schrijven!
Voor bedrijven is het net zo goed interessant, aangezien zij een grote groep influencers bij elkaar treffen en op die manier precies datgene kunnen kiezen dat bij hun product of dienst past.
5) Leer van je fouten maar laat je niet ontmoedigen
Wees niet bang om fouten te maken. In de vijftien jaar dat ik inmiddels online ondernemer ben, heb ik heel, heel, heel veel fouten gemaakt. Ik heb echter ook net zoveel geleerd. Vooral hoe het niet moet. Fouten maken is niet erg, als je je hierdoor maar niet laat ontmoedigen. Als je valt? Dan lik je je wonden en sta je gewoon weer op en gaat door. Want als jij ergens in gelooft, dan kan je dat bereiken. Geloof in jezelf en blíjf vooral in jezelf geloven. Jij bent uniek en jij kunt de wereld veroveren.
Ik wens iedereen heel veel succes! En begin jij een eigen blog? Stuur me gerust een link. Ik kom zeker bij je langs om te kijken!!
Meer informatie
Kinderen en foto’s: maak een herinneringsalbum (samen!)
Hoe schrijf je een goede sollicitatiebrief?
Wat heb je nodig voor een video-overleg?
Ergonomisch thuiswerken: Zo zorg je goed voor jezelf tijdens thuiswerken
Moederschap en carrière, zo regel je dat!
Thuiswerken betekent een fijne werkplek voor jezelf maken!
Bureau accessoires, wat heb je nodig?
Gezin en werk combineren vanuit huis!
Bloggen vs vloggen, zo leuk kan het zijn!
Is thuiswerken ook iets voor jou?
Bronvermelding
Tekst: Marion Middendorp
Stockfoto: 123rf.com