Het zal je maar gebeuren. Het regent hard, de wegen zijn van al dat regenwater spekglad geworden. Je kindje, op de achterbank, lijkt er niets van te merken. Hij speelt rustig met zijn knuffeltje. Alles lijkt goed te gaan, maar dan ineens lijk je de grip op de weg te verliezen. Je auto begint te slippen, de vaart aan je rechterzijde komt gevaarlijk dichterbij en dan… een harde klap. Je auto is te water geraakt. Bij jou ontstaat grote paniek, want hoe kom je zo snel mogelijk, mét je kind, de auto uit! Wat moet je doen?
Het zou fijn zijn, wanneer je in die paniekreactie een paar handvatten zou hebben, wat je kunt doen. Zodat je – ondanks de schrik – kennis hebt opgedaan, waar je op kunt terugvallen. Dingen die je bijvoorbeeld hebt geleerd, tijdens een workshop. Leren tijdens een veilige situatie, waar niets mis kan gaan. Oefenen voor de momenten dat dezelfde situatie ontstaat, maar dan gepaard met onverwachtheid, schrik en angst…
Per jaar raken er zo’n 750 tot 800 auto’s te water, met 40 doden als gevolg…Onze redacteur, Ulco Klos, mocht het gaan ervaren, hier lees je zijn verslag van deze workshop…
Auto te water
De redactie van Oudersenzo was uitgenodigd een workshop ‘Auto te water’ bij te wonen. Een interessante en meer dan nuttige workshop. Afgelopen zaterdag was het zo ver. Samen met mijn petekind (12, hij zou de benodigde foto’s maken), een extra setje kleding en schoenen, reisde ik – met een beetje bibberende knieën – naar Roosendaal. Het idee dat ik straks met een auto onder water zou komen, vond ik best spannend.
Theorie
Om 11:30 uur kregen we (een groep van ongeveer 12 mensen) een half uur lang uitstekende theorie van Joost van Huijkelom van de stichting Auto te Water; alles van belang rondom het met de auto te water raken werd besproken via interactie met de deelnemers. Een Powerpoint-presentatie ondersteunde alles visueel. Enkele onderwerpen die werden besproken:
De lifehammer
De lifehammer is van levensbelang. Wees je bewust waar deze zich in de auto bevindt, zodat je hem blindelings kan pakken. Je kunt er de zijruiten mee inslaan, wanneer de ramen – eventueel door een botsing – niet meer naar beneden kunnen, doordat de deuren verfrommeld zijn of de accuspanning is verdwenen. Geef je lifehammer daarom een vaste plek in de auto, eventueel vastgeplakt met wat tape, zodat hij ook niet door de auto kan vliegen, wanneer je de klap op het water maakt.
Je auto zinkt niet gelijk
Je hebt één tot anderhalve minuut de tijd, voor je auto gaat zinken. Hij zakt dus niet gelijk naar de bodem.
Losse voorwerpen
Let op losse voorwerpen in de auto, deze kunnen gaan drijven en je belemmeren bij het ontsnappen. Denk bijvoorbeeld aan die hondendeken achterin, die ineens gaat drijven waardoor hij behoorlijk in de weg kan gaan zitten. Op het droge blijft die deken prima liggen waar hij ligt, maar in water, lijkt hij ineens een eigen leven te krijgen.
Airbags
Natuurlijk fijn dat ze er zijn, maar wanneer je auto te water raakt, kunnen airbags behoorlijk in de weg zitten. De kans dat deze zijn uitgeklapt na het water raken, is groot aanwezig.
Kinderen eerst
Kinderen op de achterbank? Haal deze eerst naar voren om vervolgens samen naar buiten te zwemmen, via een van de voorramen.
Praktijk
Om 12:00 uur begonnen we aan het spannende praktijkgedeelte dat plaatsvond in het buitengedeelte van zwembad De Stok. Steeds werden er twee mensen voorin gezet en bij de volgende tewaterlating gingen de voorsten naar de achterbank en kwamen er twee nieuwe mensen voorin zitten. Voorin zat je in de gordel, achterin niet. Het is zaak om snel mogelijk de zijruit(en) te openen als je te water raakt om via de ontstane opening de auto te verlaten. In het zwembad lagen drie duikers met een volledige duikuitrusting aan dicht rondom de plek waar de auto te water kwam; mocht het nodig zijn dan zouden ze iemand snel uit de auto kunnen bevrijden.
Eigen inbreng
Toen iedereen dat rondje (voorin en vervolgens achterin) had gedaan, was er volop tijd en gelegenheid om nog meer te trainen, het nog wat spannender te maken met eigen verzoeken. Zo ging ik zelf nog een keer, voorin gezeten, met een blinddoek om te water, dit zwembadwater was glashelder, maar mocht je te water raken met de auto dan zal dat zijn in troebel water, of nog erger, bij duisternis. Een ander haalde een pop van de achterbank om vervolgens met die pop via het zijraampje of via de 3e deur (achterklep) van de geel-oranje Citroen Saxo weer boven water te komen. Ik ging ook nog een keer te water op de achterbank gezeten om vervolgens via de 3e deur de auto te verlaten.
Deze Saxo was geprepareerd met een touw waar je gemakkelijk de 3e deur van binnenuit mee kon openen. Controleer je eigen auto eens, of het daarbij mogelijk is om de eventueel aanwezige 3e of 5e deur van binnenuit te openen. Heel handig voor mensen die op de achterbank zitten! Bij mijn 4e tewaterlating had ik met een medecursist afgesproken dat we wat langer zouden wachten met ontsnappen om dan vervolgens te proberen het portier te openen (de mensen op de achterbank zouden via de 3e deur ontsnappen uit de auto). Dat mislukte.
Later wachten
Een duiker zei mij dat ik langer had moeten wachten, totdat er meer water in de auto zelf aanwezig was. Nu kregen we het portier met geen mogelijkheid open, ik ontsnapte uit de auto via het zijraam dat ik op advies van een instructeur veiligheidshalve alvast had opengedraaid, zodra de auto het water raakte. Weer anderen, voorin gezeten, zouden pas gaan ontsnappen als de auto helemaal op de bodem van het zwembad stond. Je kon de training, met hulp en advies van de twee instructeurs, zo spannend en moeilijk maken als jezelf wilde, dat is mooi! Mensen zijn verschillend, de een durft nu eenmaal meer risico’s te nemen dan de ander.
Bewust wording
Natuurlijk, de echte praktijk zal anders zijn, zoals bijvoorbeeld die schok dan, van met een vaart van misschien wel 80 km per uur te water raken, die je nu niet had tijdens de training (je gleed heel rustig een lage hellingbaan af). Je weet tijdens zo een training ook precies wat komen gaat, je zit bij wijze van spreken al met je hand aan de knop om de gordel los te maken op het moment dat je de helling afrijdt. Maar toch, ik ben ervan overtuigd dat deze training bijdraagt aan vooral je bewust worden van cruciale zaken rondom het te water raken per auto; je hebt het een paar keer kunnen oefenen en dat zal, denk ik, ervoor zorgen dat je bij een echte crash in het water adequater zal reageren en handelen en waarschijnlijk minder (snel) in paniek zal raken.
Aanrader
Ik kan het iedereen aanraden om voor maar 45 euro zo een training te volgen, je overlevingskans bij het te water raken neemt toe na zo een training en…het is erg leuk en spannend om te doen! De begeleiding was uitstekend; vriendelijk, deskundig en…geduldig, want we ronden pas af om 13:30 i.p.v. de afgesproken 13:00 uur. Het team van de stichting Auto te Water verzorgt trainingen door heel het land. Kijk voor info op www.autotewater.nl.
Meer informatie
Je rijbewijs halen, wat komt er bij kijken?
Een tweede auto verzekeren. Maar wat is de juiste verzekering?
Waaraan voldoet een goed kinderzitje?
Stoelverhoger auto voor grotere kinderen: waar let je op?
Bronvermelding
Tekst: Ulco Klos
Fotografie: Rocco Dumay