Autisme en omdenken
omdenken” aan te leren. Het lijkt een onmogelijk klus en het vraagt een lange adem, maar het is mij gelukt. Mijn zoon van 12 jaar heeft PDD-NOS, met een intelligentie van 145+, dus wellicht heeft dat hem erbij geholpen.
Omdenken
Het boek “Omdenken” van Berthold Gunster, was hier een uitstekend hulpmiddel bij. Kinderen met autisme denken anders en hebben een andere taalverwerking, waardoor het omdenken voor hen eens zo moeilijk is. Kinderen met autisme ondervinden problemen met de pragmatische aspecten van communicatie, want ze vatten alles letterlijk op. Een voorbeeld: Voor de optimist is het glas half vol; voor de pessimist is het glas half leeg en voor de autist is het een glas met water dat je kunt leeg drinken. Kortom, er stond mij een behoorlijk uitdaging te wachten.
Frustraties
Dikwijls doen zich problemen, irritaties of frustraties voor, waardoor een kind met autisme finaal in de stress kan schieten. Zonder aansturing is een kind met autisme geneigd om verstrikt te raken in zijn eigen denken, het zogenoemde “vastdenken”. Dat kan van kwaad tot erger worden, omdat zij vaak niet direct zelfstandig die knop kunnen omzetten. De kunst van het omdenken is om het kind met autisme zodanig bewust te laten worden van “het probleem” door het te leren accepteren. Het omdenken maakt van een probleem een feit en van een feit een nieuwe mogelijkheid. Op het moment dat een kind met autisme dat gaat inzien, heb je al heel wat gewonnen. Door middel van plaatjes en praktijkvoorbeelden, is het al mogelijk om bepaalde ingewikkelde situaties onder controle te krijgen, zonder dat een kind met autisme direct in de stress schiet.
Positieve denkwijze
Recent voorbeeld is de sneeuw en gladheid. Voor heel veel mensen een probleem! Mijn zoon stapt op zijn fiets en zegt: Er is hier geen sprake van een probleem, maar van een feit. Het is feit is: “Het is glad, daar kan ik een probleem van maken, maar dat lost de gladheid niet op. Ik moet dus rustig fietsen en als ik op tijd vertrek, ben ik op tijd op school en is er helemaal geen probleem, dat is een feit.”
En tja, van deze positieve denkwijze kon ik zelf ook nog wat leren.
De welbekende uitspraak van Johan Cruyff: “Elk nadeel heb z’n voordeel”, kun je ook in het omdenken toepassen. Vanzelfsprekend is het niet makkelijk omschakelen van “anders-denken” naar het omdenken, maar ervaring uit de praktijk leert wel dat het voor een kind met autisme in veel gevallen als hulpmiddel kan fungeren om prikkels, frustraties en stress het hoofd te bieden. Dat is geen probleem, maar een feit.
Het boekje “omdenken” van Berthold Gunster is beslist een aanrader, ook voor de mensen die er anders over denken.
Het is aan te raden om het omdenken slechts toe te passen bij kinderen met autisme met een gemiddelde tot hoge intelligentie.
Meer informatie
PDD NOS, wat zijn de kenmerken?
Openbaar vervoer en autisme
Bronvermelding
Stockfoto: 123rf.com